Zoek
Sluit dit zoekvak.

Waar heb je recht op als je vlucht vertraagd is?

Waar heb je recht op als je vlucht vertraagd is?

Ik weet het nog goed, mijn eerste lange vliegreis in mijn eentje was van Zuid-Afrika naar Amsterdam terug. Met een binnenlandse vlucht en een overstap in Parijs zou ik weer in Nederland aankomen. Maar helaas werd het een hele lange reis want mijn vlucht van Parijs naar Amsterdam had enorme vertraging. Ik weet nog wel dat ik geïrriteerd er een Instagram storie uitgooide dat ik vertraging had… Ineens kreeg ik allemaal berichtjes met: “je moet wel je geld terug vragen” en “vergeet niet te checken of je compensatie krijgt”.

Ik wist niet eens dat dat bestond joh, maar blijkbaar kun je best veel geld terug krijgen bij een annulering of vertraging van een vlucht! Maar natuurlijk zitten daar wel allemaal haken en ogen aan, het is niet dat als je vertraagd bent zo je geld terug krijgt. Dat hangt af van een aantal factoren en dat schijnt toch nog best wel lastig te zijn om dat uit te zoeken.

Volgen jullie mij al op Instagram?

Het ligt er namelijk aan hoeveel de vlucht vertraagd is en of het ook gevolgen heeft op je aankomsttijd (want je kunt wel later weg gaan, vaak halen ze in de lucht nog heel wat tijd in). Je moet rekening houden met weersomstandigheden. Is je vlucht geannuleerd of vertraagd vanwege weersomstandigheden, dan krijg je eigenlijk nooit wat terug. Dat had ik dus ook, ik had 5 uur vertraging omdat het stormde in Nederland en er amper vliegtuigen konden landen, maar helaas kreeg ik dus niets terug. Ook ligt het er nog aan vanaf waar en met welke maatschappij je vliegt. Al met al is het dus een hele waslijst om rekening mee te houden en moet je dus best veel weten om te kijken of je überhaupt wel recht hebt op compensatie.

Gelukkig zijn er handige sites zoals AirHelp die alles uit handen nemen. Ze dienen de claim voor jou in en zorgen dat jij je compensatie krijgt als dat in jouw recht is. Het enige wat je hoeft te doen is:

  1. Bewaar je instapkaart en de andere reisdocumenten
  2. Vraag waarom je vlucht vertraagd is
  3. Houd bij hoe laat je aankomst op je eindbestemming is

Met deze gegevens kan AirHelp aan de slag. Op de site kun je heel gemakkelijk via een invul formulier je compenstatie voor je vertraagde vlucht aanvragen. Wat je invult is het volgende:

  1. Vertrekpunt en eindbestemming
  2. Of het een vertraagde of geannuleerde vlucht was
  3. Hoeveel uur deze vertraging duurde
  4. Wat de reden was van annulering/vertraging
  5. Vliegmaatschappij, vluchtnummer en vertrekdatum
  6. Aanvullende persoonlijke informatie
  7. Vluchtdocumenten

Daarna wordt je claim in behandeling genomen en is het hopen dat je recht hebt op een compensatie, maar AirHelp gaat dat helemaal voor je uitzoeken. Het is een grote en betrouwbare maatschappij waar je zeker van op aan kunt. Mocht je nog twijfelen kun je hun FAQ lezen voor meer informatie en anders is het hopen dat je deze dienst nooit nodig hebt. Maar ben je toch vertraagd en wil je compensatie, dan is AirHelp je helpende hand!

Hi ik ben Aranka!

Mijn grootste passie is schrijven, reizen en fotograferen. Op deze blog komt die allemaal samen en schrijf ik graag over mijn reizen, recepten, reviews over verschillende producten en allerlei andere dingen. Sinds 2010 ben ik hier actief waardoor je een hele verzameling aan artikelen vindt! Ik zou zeggen, kijk lekker rond en laat je inspireren.

3 reacties

  1. Als je het claimt bij de luchtvaartmaatschappij, krijg je meer geld terug want airhelp en gelijkaardige ‘faciliteerders’ nemen een fikse som af wegens commissie. Ik had het vorig jaar toen ik 2 dagen te laat (!!) toekwam op bestemming door een gemiste transfer (eerste vlucht was vertraagd). Telefoontjes en online schadeclaim ingediend bij luchtvaartmaatschappij, maar na 3-4 weken nog steeds geen antwoord (‘we zijn ermee bezig’).
    Dan is er een faciliteerder tussengesprongen, waar ik op ben ingegaan. Na een week of 2 kreeg ik de compensatie, maar slechts 2/3 van het origineel bedrag.
    En 30 euro daarvan had ik dus gespendeerd aan telefoonkosten naar de luchtvaartmaatschappij…

  2. Hier waren we laatst ruim 5 uur vertraagd aangekomen bij een vlucht vanuit zuid-amerika. We zijn hier zelf achteraan gegaan. Het was in totaal denk ik twee uur werk en we hebben 600 per persoon terug gekregen. Bij ons werd er niet moeilijk gedaan en het geld werd binnen een maand na terugkomst gestort. Ik raad dan ook zeer aan om het eerst zelf te proberen want anders kost het je zo 25-33% (in ons geval 300-400 euro). Die hebben we nu lekker makkelijk zelf verdiend. Mocht het zelf niet lukken kan je altijd bij een professioneel bedrijf proberen.

Laat een antwoord achter aan sandra Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *