Tips om mentaal gezond te blijven

Tips om mentaal gezond te blijven

Tegenwoordig ligt stress, spanning en zelfs een burn-out op de loer. Het is dus belangrijk mentaal gezond te blijven, maar hoe doe je dat eigenlijk? Het is een combinatie van jezelf genoeg rust geven maar ook nuchter in het leven te staan. Ik geef je een aantal handige tips waardoor jij het hoofd koel houdt!

Wees positief

Een positief en vrolijk mens heeft de halve wereld zegt mijn moeder altijd. En dat is waar, je kunt dingen veel beter aan als je vrolijk en positief blijft. Het is niet altijd even makkelijk, maar wel de beste oplossing. Probeerde kleine positieve dingen te zien als het er allemaal niet zo rooskleurig uitziet. Met deze instelling kom je een stuk verder. Ik merk ook zelf dat als ik positief in het leven sta dingen mij veel makkelijker en beter afgaan.

Volgen jullie mij al op Instagram?

Vind je positief denken nog wel eens lastig? Schrijf aan het einde van de dag een aantal positieve dingen van die dag op en lees het na een week eens terug. Je zult zien dat er heel wat positieve momenten waren en nu ben je je er ook veel meer bewust van door het op te schrijven.

Ga iets nieuws doen

Het klinkt misschien best spannend iets nieuws doen, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Nee, je hoeft niet meteen van baan te veranderen, maar iets kleins dat je uit de dagelijkse sleur haalt kan mentaal een positief effect hebben. Pak eens de fiets naar het werk of maak een mooie wandeling in het bos. Door af en toe iets nieuws te doen krijg je weer een positieve vibe (meestal dan als het leuk was) en weer meer energie!

Maak je hoofd leeg

Je hoofd leegmaken klinkt heerlijk, maar hoe doe je dat eigenlijk in een wereld vol met prikkels. Ga een stuk wandelen in de natuur en snuif de frisse lucht op, wedden dat jij even nergens anders aan denkt. Of ga een stuk zwemmen, dit is goed voor je lichaam maar ook om je hoofd leeg te maken. Het klinkt misschien suf, maar puzzelen, lezen of kleuren werkt ook heel goed om je hoofd leeg te maken.

Stop met de negatieve gedachtes

Een goede aanvulling op je hoofd leeg te maken, stop ook meteen met alle negatieve gedachtes. Ik denk dat dit wel de moeilijkste is van allemaal en ik denk dat veel mensen hier ook hulp bij nodig hebben. Ik dacht een paar jaar geleden best negatief over mijzelf en dat maakte mij geen leuker mens. Door middel van een assertiviteitstraining ben ik anders naar mijzelf gaan kijken en hebben de negatieve gedachtes plaats gemaakt voor positieve gedachtes.

Negatieve gedachtes kunnen natuurlijk overal over gaan, maar een goed hulpmiddel is om na te gaan of die gedachtes wel echt kloppen (en niet alleen in jouw hoofd). Vraag desnoods hulp van buitenaf aan vrienden, familie of een instantie.

Zorg goed voor jezelf

Zorg je eigenlijk wel goed voor jezelf? Neem je af en toe me-time en eet je wel gezond en krijg je genoeg voedingsstoffen binnen? Goed voor jezelf zorgen is ontzettend belangrijk. Als jij gezond en goed in je vel zit, sta je er mentaal ook veel beter voor. Denk bijvoorbeeld aan omega 3. Een dagelijks minimum van 250 mg EPA en DHA is goed voor je hart. Daarnaast draagt een dagelijks minimum van 250 mg DHA bij aan de hersenfunctie, het is goed voor je gezichtsvermogen en het ondersteunt de conditie van je ogen. Omega 3 vetzuren komen voor in vette vis. De Gezondheidsraad raadt aan dit minimaal één keer per week te eten. Krijg je dat nou niet genoeg binnen, dan kun je voedingssupplementen van Flinndal.nl bestellen.

Kijk een beetje nuchter naar het leven

Mijn nuchterheid zorgt ervoor dat ik eigenlijk heel positief door het leven ga. De nuchterheid heb ik vanuit huis meegekregen waar wij niet zo snel ergens van onder de indruk zijn of ons laten pushen. Ik was mijn nuchterheid een tijdje kwijt door mijzelf met anderen te vergelijken. Ik dacht dat het gras altijd groener was bij de buren, maar dat was het niet. Door door een nuchtere bril te kijken kun je alles veel beter relativeren en dat geeft mentale rust.

Neem voldoende rust

Dit klinkt natuurlijk ontzettend logisch, maar ik denk dat de meeste mensen zichzelf niet genoeg rust geven. Neem af en toe eens een pauze of doe een weekend niets en ga lekker ontspannen. Maar het belangrijkste is genoeg slaap te pakken iedere dag. Het meest ideale zou zijn om 8 uur lang te slapen per dag. Dit zorgt ervoor dat je optimaal kan functioneren en is de basis voor alles, want als je moe bent gaat alles minder goed.

Volg een mindfulness training

Hier moet je natuurlijk wel voor open staan, maar tegenwoordig kun je overal wel een mindfulness training volgen. Vaak wordt het ook nog vergoed door je zorgverzekeraar. Een mindfulness leert je te leven in harmonie met jezelf en je omgeving. Het kan je waarschijnlijk heel wat nieuwe inzichten geven die rust geven.

Doen jullie eigenlijk dingen voor jezelf om mentaal gezond te blijven? Zorgen jullie gewoon goed voor jezelf of heb je ook wel eens hulp gezocht of een training gevolgd? Ik ben heel benieuwd!

Dit vind je misschien ook leuk

1 reactie

  • Reply
    chucky1012
    29 augustus 2019 at 20:15

    Zulke fijne tips…..

  • Laat een reactie achter