Mijn ‘favoriete’ oefeningen in de sportschool

Mijn ‘favoriete’ oefeningen in de sportschool

Ik geef het eerlijk toe, ik ben geen groot fan van de sportschool. Liever ga ik er niet alleen heen en ik ben er ook al vrij snel klaar mee. Maar toch dwing ik mijzelf om een paar keer (lees één of twee keer) per week te gaan samen met een vriendin. Naast cardio doen we ook altijd een tijdje oefeningen en ik deel mijn persoonlijk leukste en makkelijkste oefeningen die er zijn.

Even voorop stellen dat ik natuurlijk geen personal trainer ben en ik inhoudelijk niet echt weet wat goed voor je is, maar ik ben lekker bezig en dat vind ik prima. Ik doe de oefeningen op laag niveau en denk dat het daarom voor iedereen goed te doen is. Mocht je net zoals ik moeite met de oefeningen hebben, vraag dan om hulp van je fitness instructeur, die helpt je de oefeningen juist uit te voeren. Al deze oefeningen heb ik ook geleerd van mijn fitness instructeur.

Mijn ‘favoriete’ oefeningen in de sportschool

De losse oefeningen die ik doe zijn vaak een beetje van hetzelfde en ik probeer het wel een beetje af te wisselen. Ik ben gewoon ontzettend onhandig, mijn evenwicht is ver te zoeken en je kunt mij gerust vergelijken met een stijve hark (het is ook niet zo gek dat vriendinnen mij vaak zat uitlachen of corrigeren). Maar om toch bezig te zijn heb ik wel een aantal oefeningen die ik ‘leuk’ vind en doe omdat ze goed voor mij zijn.

Steps

Ik vind het altijd wel leuk om met de steps oefeningen te doen. Zo maak ik vaak lunges op de steps zoals je ziet op de foto hierboven. Omdat mijn evenwicht erg slecht is gaat het met een steps beter dan los op de grond of in stappende vorm.

Ook gebruik ik de steps vaak in een circuitje van 30 seconden. Dan moet ik zo snel mogelijk op en af stappen.

Groepslessen met steps heb ik ook wel eens gedaan maar dat is echt drama. Het dansje gaat voor mijn coördinatie veel te snel en blokkeer dan helemaal, dat is helaas dus niets voor mij terwijl dat me juist heel erg leuk lijkt!

Mijn ‘favoriete’ oefeningen in de sportschool

Dumbbells

Ik doe eigenlijk de meeste oefeningen met de dumbbells of ook wel gewichtjes genoemd. Mijn armen hebben helaas niet heel veel kracht dus ik pak vaak die van 2 of 4 kilo. De oefeningen die ik doe zie je eigenlijk bij de vrouw voor (ellebogen op dezelfde plek houden en van boven naar beneden bewegen met de gewichten) en de vrouw rechts (je armen in een hoek van 90 graden houden en dan naar boven strekken).

Mijn ‘favoriete’ oefeningen in de sportschool

Oefeningen met de bal

In de sportschool in de vrije ruimte heb je verschillende soorten ballen liggen en eigenlijk gebruik ik ze allemaal wel. Ik doe er dan ook allemaal verschillende oefeningen mee.

Met de grote fitnessbal train ik vaak mijn buikspieren. Ik ga er in zitten en zak met mijn kont naar de voorkant naar beneden. Dan tik ik kruislings met mijn ellebogen mijn knieën aan. Ook gebruik ik de fitnessbal als ik op mijn handen sta en mijn voeten laat rusten op de bal. Ik trek mijn voeten dan naar mijn lichaam toe en train zo mijn buikspieren en evenwicht.

Ook heb je ballen met gewicht liggen, vaak pak ik die van 8 kilo. Je hebt een oefening dat je hem op de grond moet gooien in een squattende beweging, op moet pakken en weer boven je hoofd naar beneden moet gooien. Lijkt heel makkelijk, maar is ontzettend zwaar. Daarnaast vind ik het ook leuk deze bal door te geven met z’n tweeën. Ga met z’n tweeën op de grond liggen en haak elkaars voeten in elkaar. Ga liggen en kom omhoog en geef aan elkaar de bal door, na een aantal keer voel je je buikspieren branden.

Mijn ‘favoriete’ oefeningen in de sportschool

Kettlebells

Ik denk dat iedereen wel de kettlebells kent toch? Ik doe hier ook vaak oefeningen mee. Ik squat met de kettlebell tussen mijn benen en ik swing ermee (squatten en de kettlebell vooruit stoten).

Je hebt vast nog veel meer oefeningen maar dit doe ik eigenlijk altijd en heb niet echt inspiratie voor andere dingen.

Planken

Niet mijn favoriet, maar ik vind het wel leuk (en makkelijk) om te doen en je ziet snel vooruitgang. Ik doe het gewoon op een matje op mijn ellebogen en voeten. Ik begon bij 30 seconden maar het lukt me nu al en minuut.

Ook een leuke en zwarte oefening is om tegen de muur aan te gaan zitten waarbij je benen in een hoek van 90 graden staan. Klinkt heel makkelijk maar is erg zwaar!

Dit waren eigenlijk wel mijn oefeningen die ik het meest doe en waar ik ook nog enigszins mijn plezier uit haal. Wat vinden jullie leuke losse oefeningen om te doen in de sportschool?

Bron afbeeldingen: Shutterstock

Dit vind je misschien ook leuk

3 reacties

  • Reply
    rachel
    2 februari 2019 at 10:26

    toen ik nog trainde had ik alles op zolder staan en mijn favoriet was de crosstrainer en een oefening op het grote fitnessapparaat waarbij je op je armen moest leunen en dan je benen omhoog moest swiepen, weet even niet hoe het heet

  • Reply
    Sanne
    2 februari 2019 at 12:36

    Ik ben ook echt geen sportfan. Een jaartje geleden sportte ik nog wel redelijk fanatiek, maar nu doe ik echt helemaal niks. Ook niet echt goed natuurlijk, maar die motivatie vinden hè…

  • Reply
    Chantal
    2 februari 2019 at 13:18

    Ik heb deze week twee oefeningen gekregen van mijn instructeur die misschien ook leuk zijn: 1. De grote fitnisbal pakken in je rug zetten tegen een muur en dan squatten (kan ook met gewicht nog vast maar heb nu al spierpijn zonder haha) en 2. Zo’n halve fitnis bal op de grond leggen er op gaan zitten en dan met een bal van 2 kilo gooien naar een verticale trampoline. Ik ga altijd alleen dus kan niet overgooien met iemand maar heb me echt kapot gelachen met die bal vangen 😂

  • Laat een reactie achter op Chantal Annuleer