Ik las net eventjes Telegraaf.nl en daar vond ik iets opmerkelijks, dat de L’Oreal reclames over foundations verboden zijn in Engeland. Omdat ze te misleidend zijn en totaal niet op de waarheid gebaseerd zijn. Het gaat om advertenties met de modellen Julia Roberts en Christy Turlington. Deze dames zouden van zichzelf als de perfecte huid hebben en er zou ook nog eens behoorlijk aan gephotoshopt zijn..
De Telegraaf zegt:
“De L’Oréal campagne met Julia Roberts gaat om een foundation van het merk Lancôme en die van Christy Turlington om een foundation van Maybelline. De foto’s werden verboden omdat het bedrijf niet kon aantonen in welke mate er werd geretoucheerd.
De cosmeticafabrikant is het niet eens met de reclamecodecommissie Advertising Standards Authority en houdt vol dat de foto’s van Christy Turlington ondanks de retouchering de resultaten van het product accuraat reflecteren. Volgens L’Oreal zijn de foto’s van Julia Roberts zo goed gelukt omdat de actrice een natuurlijke en stralende huid heeft.
Misleidend
Vorig jaar zag de reclamecodecommissie nog af van een klacht tegen de cosmeticafabrikant. Het ging toen om een shampoo advertentie met zangeres Cheryl Cole waar zij toen haarextensies droeg. Omdat de consumententesten van L’Oreal toen ook konden aantonen dat de resultaten ook konden worden bereikt bij consumenten die geen haarextensies dragen, kon de reclame volgens de ASA nog net door de beugel.
Ook de mascarareclame met filmster Penelope Cruz zorgde voor wat ophef omdat ze tijdens de fotoshoot valse wimpers zou dragen.”
Wat vinden jullie hier allemaal van? Ik vind het eigenlijk allemaal een beetje onzin, we weten allemaal dat het gephotoshopt is en dat het niet met de werkelijkheid te vergelijken is. En een niet gephotoshopte foto geeft natuurlijk niet echt een stimulerend koopgedrag. Gelukkig voor ons zijn er de beautyblogs die ons de waarheid over het product vertellen en foto’s laten zien die niet gephotoshopt zijn. Nouja die van mij dan in ieder geval niet.
11 reacties
Kimetc
31 juli 2011 at 14:45Tja, een beetje raar. Als ze deze campagne willen verbieden moeten ze eigenlijk alles maar verbieden! Ik bedoel.. Photoshop, nepwimpers, extensions.. ze zitten in vrijwel elke beautyreclame, niet alleen in deze!
Miranda
31 juli 2011 at 15:22Ik had het ook gehoord op tv, maar dan denk ik dan mogen ze alles gaan verbieden. Net wat Kimetc zegt, ze photoshoppen elke foto. Wanneer er een campagne is van een nieuwe mascara gebruiken ze nepwimpers, dus dan snap ik eigenlijk niet waarom dit niet mag
Claudia
31 juli 2011 at 15:23Weet je, het is natuurlijk overduidelijk Photoshop, dat ziet inderdaad iedereen.
Maar aan de andere kant vind ik het wel goed dat er iemand voor de klant op komt. Want zeg nou zelf, het toont wel van bijzonder weinig respect door de industrie voor de klant als ze denken ons zo gemakkelijk voor de gek te kunnen houden.
Als je trots bent op en zeker bent over je spullen moet je dat zonder Photoshop kunnen tonen toch? Dus waarom al die poespas en voor de gek houderij? :roll:
Joyce
31 juli 2011 at 15:29Van mij mogen reclames wel wat eerlijker en realistischer! Ik vertrouw er niet meer op, als iemand me vertelt dat ik de perfecte wimpers krijg.
androgynes
31 juli 2011 at 15:41“ook de mascarareclame met filmster Penelope Cruz zorgde voor wat ophef omdat ze tijdens de fotoshoot valse wimpers zou dragen.”
als die reclame commissie alles wilt bannen; veel succes!
cynthia
31 juli 2011 at 16:27soms voel je als klant gewoon bedonderd,omdat je niet weet wat je op je eigen huid,of wimper of ander etc moet verwachten..omdat tegenwoordig alles gephotoshopt wordt!
jammer dat het alle maal zo moet….
Yara
31 juli 2011 at 18:51Nouja, ik denk maar zo: Iedereen photoshopt. Ik lees liever reviews op beautysites waarvan ik weet dat ze eerlijk zijn (ookal hebben ze een egale huid..) dan dat ik nadat ik een reclame heb gezien een product koop. Reclames zijn altijd fout. Elke reclame is fout en misleidend. Maar om er zo’n issue van te maken, hmm. I don’t know. Ik heb ook een egale huid maar ook ik gebruik wel is foundation.
Bonnie
31 juli 2011 at 22:47Ik ben het niet met je eens, als ik verschil zie tussen volume van de wimpers bij de ene reclame en bij de andere reclame. Heb ik toch de neiging om de gene met de mooiste wimpers sneller te kopen, ookal heeft zij misschien wel nep wimpers op. Natuurlijk weet je dat het nep is, maar ik vind wel dat ze daar wat realistischer in mogen zijn
Mariska
1 augustus 2011 at 15:30Om het helemaal te verbieden vind ik op zich wel wat overdreven, maar er is zeker iets voor te zeggen in hoeverre het wel en niet echt is.
Silke
1 augustus 2011 at 17:14Ik vind die van Lancome nog wel misleidend het ziet er niet mega photoshop uit.
Bij maybeline zie je het overduidelijk maar dat heb ik altijd all gehad.
Roos
1 augustus 2011 at 17:42Ik snap het niet helemaal, gaat het nou over l’oreal of over maybelline? vanwege die foto.
maar in ieder geval, ik vind dat het inderdaad een beetje overdreven is, de meeste mensen weten wel dat het gephotoshopt is, en als ik in de winkel ben en ik heb een reclame over een foundation gezien, dan test ik het als nog even op mijn hand.