Ik wil meer plantaardig (vegan) gaan eten

Plantaardig dieet

Ik zeg het eerlijk, ik eet behoorlijk veel vlees en producten van dierlijke afkomst. Ik sla nooit een dagje vlees over en vind het dan ook echt heerlijk om te eten. Alleen ik merk wel steeds meer dat het iets met mij doet. Eerlijk gezegd niet eens zo zeer voor de dieren dat ik het ‘zielig’ vind, maar wel wat het onder andere met het klimaat doet. Iets waar ik mij steeds meer mee bezig hou.

Een nieuw jaar en nieuwe kansen zou je zeggen en ik heb er echt over na gedacht. Ik consumeer nu ontzettend veel dierlijke producten. Denk dus aan vlees, maar ook kaas, zuivel, eieren en dergelijke. Het zou voor mij een te grote stap zijn om helemaal vegan te gaan eten, maar ik wil het wel weer in balans brengen. Dus gewoon een paar keer in de week geen vlees eten en wat meer plantaardige alternatieven zoeken.

Wat is een plantaardig dieet

Als je meer plantaardig (dus veganistisch) wilt eten is dat best wel lastig. Eerlijk gezegd ben ik er helemaal niet van op de hoogte waar nou eigenlijk dierlijke ‘ingrediënten’ in zijn verwerkt. Simpelweg omdat ik mij er niet mee bezig hield. Een plantaardig dieet bestaat uit groenten, fruit, noten, granen, peulvruchten en gezonde vetten.

Maar waar begin je dan? Ik zelf zou in plaats van naar het vleesschap naar het vegetarische schap lopen en misschien mijn yoghurt en melk in te wisselen voor een plantaardige variant. Maar eigenlijk kom ik al niet verder dan dat.

Mag ik nou wel een boterham of plakje cake nemen? Want daar zit denk ik wel ei en melk in verwerkt, lastig! Eigenlijk weet ik ook niet zo goed hoe ik kan zien of weten wanneer een product vegan is. Qua make-up en skincare weet ik het tegenwoordig wel, dan staat er een vegan logo op de verpakking, maar is dat tegenwoordig ook zo met levensmiddelen dat je dat gemakkelijk kan zien?

Het is lastig en ik merk dat ik me echt meer in het vegan of plantaardige dieet moet verdiepen. Hoe pas je het gemakkelijk toe in je dagelijkse dag en kom ik misschien ook wat tekort aan voedingsstoffen en moet ik dat aanvullen met iets?

Ik denk dat kleine maaltijden best makkelijk te vervangen zijn. Mijn ontbijt bestaat uit kwark met blauwe bessen en muesli. Dat is best makkelijk te vervangen door plantaardige varianten. De lunch heb ik wel wat meer moeite mee. Dat is altijd brood, met boter, vleeswaren of kaas. Ik heb absoluut geen zoetekauw dus het is altijd vlees en kaas. Qua avondeten vind ik het ook lastig. We beginnen met aardappels en groente (dat is oké), maar daarna wordt er altijd een stuk vlees en een toetje gegeten.

In ieder geval stof tot nadenken, iets waar ik zeker mee aan de slag wil dit jaar. Hoe staan jullie er tegenover? Willen jullie ook meer of helemaal vegetarisch of veganistisch leven?

Dit vind je misschien ook leuk

0 reacties

Laat een reactie achter