Ik wil afvallen, wat moet ik daarvoor doen?

shutterstock 1683296803

Gewichtstoename is en blijft een probleem waar mensen mee kampen. Veel mensen besluiten vervolgens om af te gaan vallen, maar ze komen snel tot de conclusie dat het niet zo makkelijk is als ze hadden verwacht. Sterker nog: mensen die voor de eerste keer op eigen houtje proberen af te vallen hebben geen idee wat ze moeten doen. Misschien herken je jezelf hier wel in. Geen zorgen, in dit artikel gaan we heel simpel uitleggen hoe het proces van afvallen werkt, hoe je het makkelijkste kunt beginnen en we reiken een aantal handige tips aan.

Bron afbeelding: Shutterstock

Hoe werkt afvallen?

Afvallen is eigenlijk heel simpel. Er is één vuistregel die je altijd in je hoofd moet houden: je moet meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen. Misschien heb je geen idee hoeveel calorieën je dagelijks verbrand. De beste manier om hierachter te komen is het uitrekenen van je BMR, dat kan met deze tool. Deze test die de BMR uitrekent, laat zien hoeveel calorieën je ongeveer verbrand op een normale dag. Wanneer je weet hoeveel je verbandt, kun je gaan bepalen hoeveel je wil gaan eten en sporten. Als je wekelijks 0,5 kilo wil verliezen, moet je 500 calorieën minder gaan eten dan dat je verbrandt. Best simpel hé? Je kunt je calorie-inname het beste bijhouden via bijvoorbeeld één van deze apps: MyFitnessPall of Lifesum.

Kies een duurzaam dieet

Veel mensen kiezen een dieet; denk dan bijvoorbeeld aan een Keto- of koolhydraatarm dieet. Je valt snel af, maar het is vaak niet duurzaam: op het moment dat je weer begint met het eten van koolhydraten verlies je de progressie die je hebt gemaakt. Dat is natuurlijk erg zonde. We willen je de tip geven om veel vezels, eiwitten en gezonde vetten te eten. Dit zorgt ervoor dat je langer gevuld blijft en minder snel naar de lekkere snacks zult grijpen. Onthoud ook dat je jezelf niet alles moet gaan verbieden, dit is totaal niet duurzaam. Als jij zin hebt om een lekkere lasagne in je favoriete ovenschaal te bakken, raden wij je aan om dit gewoon te doen. Als je jezelf alles gaat verbieden, komt dit jouw motivatie niet ten goede. Probeer daarom de 80/20 regel te hanteren: je eet voor tachtig procent van de tijd gezond, de andere twintig procent van de tijd gun je jezelf net iets meer.

Weeg je eten

De volgende keer dat je gaat eten, raden we je aan om eerst je eten te wegen. Tip: zorg dan wel dat je het bestek niet per ongeluk op je bordje laat liggen tijdens het wegen van het eten, dit gebeurt nog weleens. Eten wegen is een makkelijke manier om goed zicht te hebben op je dagelijkse calorie-inname. Ook kun je zo zien dat je bijvoorbeeld een abnormaal grote portie consumeert. Wanneer je je bewust bent van je eetgewoontes is het makkelijker om er iets aan te doen. Ook kun je op die manier beter je calorieën bijhouden in de app en heb je meer sturing op je gewichtsverlies.

Dit vind je misschien ook leuk

4 reacties

  • Reply
    Elle
    10 november 2022 at 14:09

    Wat jammer toch dat je tegenwoordig geen persoonlijke artikelen meer schrijft. Voorheen gingen jouw artikelen over afvallen over jouw eigen afvalproces, wat heel open en herkenbaar was. Een heel verschil met dit geknipte en geplakte artikel (er wordt steeds vanuit ‘wij’ geschreven), schijnbaar alleen bedoeld om de action te promoten (de linkjes gaan daar tenminste heen,, staat verder ook niet aangegeven dat dit artikel bedoeld is als reclame). Zonde.

  • Reply
    Monique
    13 november 2022 at 17:30

    Eens Elle, dit is echt zonde…

  • Reply
    Roos
    17 november 2022 at 13:51

    Ben je soms zwanger?

  • Reply
    Mer
    19 november 2022 at 15:21

    “Afvallen is eigenlijk heel simpel.“ Heb je de tekst überhaupt zelf gelezen? :D

  • Laat een reactie achter