Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad

Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad

De ARIV e-bike van General Motors is klaar om de Nederlandse markt te veroveren. Ik moet je eerlijk zeggen, ik had er nog nooit eerder van gehoord. Maar door het unieke design, dat ze elektrisch zijn en een ideale stadsfiets zouden zijn was ik geïnteresseerd. Zou ik hiervoor mijn normale fiets laten staan?

Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad

Ariv Merge en Meld e-bikes

De ARIV (wat je uitspreekt als arrive op z’n Engels) fietsen zijn een onderdeel van General Motors en zijn gemaakt in Canada en de VS. Tijdens de ontwikkeling van deze fiets is heel erg gekeken naar het hedendaagse probleem, de steden zijn te vol en te druk, met een auto is het gegarandeerd file rijden. Hoe handig zou het dus zijn de stad per fiets door te gaan. Je zou dat kunnen doen met de gewone fiets in het model ‘Meld’, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om de auto buiten de stad te parkeren of met het OV te gaan en de vouwbare ‘Merge’ mee te nemen.

Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad

Zeg nou zelf, deze fietsen zien er toch ontzettend gaaf uit? Het is even wat anders dan onze Nederlandse stadsfietsen, maar opvallen doe je zo zeker in het verkeer met deze design fiets. General Motors lanceert als eerst in Duitsland, Nederland en België deze ARIV e-bikes. De fietsen ondersteunen je dus elektrisch en kunnen tot 25 km per uur gaan. Het lijkt misschien een compacte fiets, maar qua specificaties is het dat zeker niet.

Zo heeft de ARIV een 250 Watt middenmotor met een topvermogen van 635 Watt, zo kom je dus zeker wel vooruit. Ik was helemaal geen elektrische fiets gewend maar vooral met het opstappen is het echt heerlijk. Je rijdt meteen volle snelheid! Je hebt gelukkig ook een hele tijd plezier van je fiets, want met een volle accu kun je 64 kilometer rijden.

De e-bike heeft vier verschillende standen waarmee je gemakkelijk kunt variëren en kijken wat voor jou het prettigst is. Zo kun je de e-bike instellen zonder bezweet op het werk aan te komen dat hij zowat alles voor je doet. Maar wil je toch wat calorieën verbranden kun je hem natuurlijk laag zetten. Mocht je de ondersteuning niet aan zetten of de accu leeg zijn fietst de fiets ook nog prettig en niet heel erg zwaar.

Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad

Leuke snufjes op de ARIV e-bike

Goed, de e-bike ziet er ontzettend cool uit, maar het heeft echt ontzettend veel toffe dingen waar je als gadget freak wel nieuwsgierig naar wordt.

Wist je namelijk dat er een USB poort in de koplamp zit waar je je telefoon of camera gemakkelijk mee kunt opladen? Je vraagt je dan natuurlijk af, handig? Maar waar laat ik mijn telefoon dan? De fietsen hebben een Quad lock waar je je telefoon mee aan het stuur kan bevestigen en hij stevig blijft zitten.

Mocht je je telefoon dan toch al in de Quad lock hebben zitten, dan kan je ook meteen de ARIV app downloaden. Hiermee kun je ook gemakkelijk je fiets bedienen via Bluetooth en je ziet ook meteen hoe hard je gaat. Super handig dat dat op je fiets zit, want vanaf deze week mag je niet meer met je telefoon in de hand fietsen, scheelt meteen weer een boete!

Daarnaast heeft de fiets nog veel meer leuke snufjes. Zo zit het achterlicht verwerkt in de buis van het zadel en fungeert die buis ook meteen als standaard door hem naar beneden te schuiven.

Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad
Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad

Ervaringen met de ARIV e-bike

Tijd om de fietsen te testen! We maken een tochtje door Amsterdam en ik moet je zeggen, dat is best spannend als je nog nooit in Amsterdam en op een elektrische fiets hebt gefietst. We dragen hier helmen maar in Nederland mag je gewoon zonder helm op deze fiets fietsen. Aangezien het vanuit Amerika werd geregeld en veiligheid daar boven alles gaat moesten we een helm op, maar dat hoeft hier in Nederland dus niet.

Ik was heel benieuwd hoe dit zou fietsen? Kost het veel moeite om met deze kleine bandjes vooruit te gaan? Fietst het überhaupt wel comfortabel? Want laten we eerlijk wezen, deze fiets is heel wat anders dan mijn ‘normale’ stadsfiets.

De fiets is heel gemakkelijk in hoogte te verstellen en ook voor langere mensen fietst de fiets prima. Met mijn 1.87 meter is de fiets zeker niet te klein. Wel merk ik dat je iets meer voorover gebogen zit dan normaal. Ik probeer de fiets eerst in zijn eerste stand en dat fietst echt prima, je merkt dat je net even wat makkelijker fietst dan met een normale fiets.

Maar zet je hem in een standje hoger dan merk je echt dat de fiets vooruit vliegt als je kracht op de trappers zet. Draai je gewoon rustig rondjes helpt hij je amper mee en fiets je een stuk rustiger. Dat vind ik heel erg prettig, zo heb je dus niet het idee dat je alleen maar hard moet fietsen.

Fiets je in zijn hoogte ondersteuning hoef je eigenlijk helemaal niets meer te doen, je vliegt echt vooruit. De fiets heeft ook verschillende versnellingen dus je kunt ook nog daarin variëren.

Ik vind de fiets echt heel erg fijn fietsen, hij is snel, wendbaar en ziet er gewoon erg tof uit. Wel moet ik wennen dat je wat voorover zit en mis ik mijn vering die ik wel in mijn stadsfiets heb, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben.

Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad
Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad

Zoals ik al zei heb je een normaal model en een inklapbaar model voor de mensen die met de auto en het OV reizen en het laatste (of eerste) stuk met de fiets willen doen. De fiets is binnen een paar seconden in en uit geklapt en het fijne is dat ze vooral ook heel erg degelijk zijn en dus niet zomaar kapot gaan of beschadigen.

Ariv e-bike, de elektrische fiets voor in de stad

Ben je opzoek naar een compacte fiets voor in de stad of reis je veel? Dan is deze ARIV e-bike echt iets voor jou. Wil je meer informatie over de fiets of hem bestellen, bekijk hem dan hier.

Dit is een betaalde samenwerking met General Motors

Dit vind je misschien ook leuk

6 reacties

  • Reply
    Cindy
    3 juli 2019 at 08:44

    Idd handig voor in de stad, maar meer ook niet. Lijkt me helemaal niet comfortabel voor woon-werkverkeer.
    En klikte door naar de website en sloeg steil achterover van de prijs…

  • Reply
    patty
    3 juli 2019 at 09:16

    Wow, die prijzen….. echt heel veel geld. Ik woon zelf in het centrum van Amsterdam en zou deze fiets echt nooit kopen, oude rammelfiets is goed genoeg! Maar, waarschijnlijk wel duurzaam en je komt toch een stuk verder met een motortje.

  • Reply
    rachel
    3 juli 2019 at 09:45

    ten eerste wauw voor de prijs hahha mijn god en ten tweede ik vind ze spuug lelijk!! nee het zou best ideaal zijn en leuk met die technische snufjes maar nee

    • Reply
      Fre
      3 juli 2019 at 09:47

      Precies mijn gedachte! Voor dat geld koop ik liever een hele mooie volwaardige fiets en dan hou je nog geld over :-)

  • Reply
    Ilona
    3 juli 2019 at 16:05

    Ongeveer 3.000 euro voor een fiets in een drukke stad en/of openbaar vervoer? De doelgroep van dit merk is niet de gemiddelde werknemer of student in ieder geval ;-). Dan moet je echt een liefhebber zijn van deze fiets.

  • Reply
    a
    8 juli 2019 at 23:18

    wow wat een extreem hoge prijs! denk dat de doelgroep die het kan betalen toch wel de mensen zijn die denk ik dan liever een taxi pakken ipv een vouwfiets

  • Laat een reactie achter