24 uur droge oksels, 10 dagen blijft deze nagellak perfect op je nagels zitten, mascara die zorgt voor 10 keer meer volume. Dit zijn uitspattingen die veel beautyproducten allemaal beloven, maar geloof jij daarin. Of laat jij je wel eens in de val lokken door deze mooie beloftes? Want vaak is het wel duidelijk, die beloftes stellen weinig voor.
Je kent het wel van de reclame spotjes, deze anti-rimpel crème is net zo goed als een laserbehandeling. Klinkt allemaal heel leuk, maar dan zou toch niemand meer een laser behandeling ondergaan van een paar honderd euro als je hetzelfde effect kan bereiken met een crème die hoogstens een paar tientjes kost. Op tv worden we ermee doodgegooid en de verpakking van een product staat er ook helemaal vol mee. Maar trap jij daarin of geloof jij dat?
Ik geloof niet meer zo in de beloftes, maar ik moet zeggen dat het mijn aankoop wel bevorderd. Het klinkt gewoon een stuk leuker, een mascara die prachtige volume belooft, mooie zwarte wimpers en een goede houdbaarheid dan een product dat saai is en eigenlijk gewoon niks belooft. Zo koop ik dus sneller een mascara waarvan er op de verpakking duidelijk staat wat het belooft dan een mooie mascara die eigenlijk geen beloftes op de verpakking heeft staan, je hebt dan toch een bepaalde verwachting van het product (wat helaas vaak niet een geweldig effect heeft).
Zo koop je dus bijvoorbeeld Clearasil tegen de puistjes, maar met een hele goede reiniging kan je bijna hetzelfde bereiken dan wat Clearasil doet (oké, Clearasil is een rotmerk, maar je snapt de vergelijking wel). Alleen op de Nivea reiniging producten staat niet dat het goed is voor puistjes en dergelijke. En ja, ik koop liever een deodorant die belooft geurtjes tegen te gaan, natte oksels voorkomt dan een deodorant die eigenlijk niks belooft alleen een beetje bescherming.
Dus ik ben nu wel eens benieuwd, geloof jij in beauty beloftes en trap jij er wel eens in als je een aankoop doet?
41 reacties
Anne Solveig
27 januari 2013 at 15:02Dat van de mascara doe ik ook wel!
Lenneke
27 januari 2013 at 15:02Ik vroeg me af wat die brie op de foto deed, haha. Tot ik beter keek. Maar nee, ik geloof niet in die marketingtrucs.
zebra
27 januari 2013 at 15:33Haha, dat dacht ik ook al!
Daphne
27 januari 2013 at 15:54Hahaha ik moest ook aan brie denken ;)
Ik denk toch wel dat ik sneller een product koop als er zo’n belofte op staat, maar als ik even nadenk, weet ik ook wel dat het onzin in.
beautyfreaknl
27 januari 2013 at 15:13Nee. En degene die dat wel doen vraag ik me af WAAROM. lol
dita
27 januari 2013 at 15:18Soms maar ik geloof er net echt in
Ashleey
27 januari 2013 at 15:30Ik geloof er niet echt in, maar ik krijg wel altijd kriebels om het te testen haha
Nadine
27 januari 2013 at 15:32Soms, je weet nooit zeker of het echt zo is natuurlijk.. Maar bij dingen als dat verhaal van de laserbehandeling niet, mijn vader maakt er altijd van die grapjes over. ;p
Moniek
27 januari 2013 at 15:38Niet alles inderdaad. Vooral ongeloofwaardige beloftes.
Miranda
27 januari 2013 at 15:43Nee meestal geloof ik er niet in.
Charile
27 januari 2013 at 15:48Nee, vaak niet!
femketje
27 januari 2013 at 15:539 van de 10 keer niet totdat ik iets uitprobeer wat echt goed werkt XD
ChellesBlog
27 januari 2013 at 15:55Ik geloof er niks van, maarja het bevordert inderdaad wel aankopen. Ik denk dat dat altijd wel invloed zal hebben. X
LounaBeauty
27 januari 2013 at 15:56Ik hoop het altijd zo, dat ik denk.. toch even proberen. 9 van de 10x is het drama, dus nu denk ik wel twee keer na. :)
Suzanne
27 januari 2013 at 16:07Ik geloof er niets van helemaal als het gaat om anti rimpel cremes etc.
Vera
27 januari 2013 at 16:07Ik geloof meestal niet in de beloftes. Behalve als ze best realistisch zijn geformuleerd :) Ik geloof meer in de reviews van beautybloggers :)
Hester
27 januari 2013 at 16:50Ik geloof er niet in en ik neem het niet echt serieus, maar ik snap wel dat bedrijven het op hun producten zetten. Het haalt mij niet over iets te kopen, maar als ze er helemaal niets aan beloftes opzetten en alleen wat het product écht doet, dan zou ik ook denken van ’tja, die vinden hun product ook niet erg goed!’ en het toch minder serieus nemen. Dus een beetje bluffen werkt op zich wel om je product aantrekkelijker te maken, denk ik!
BeautyByTS
27 januari 2013 at 17:14Ik geloof er helemaal niets van
Nina
27 januari 2013 at 17:17ik trap er best wel vaak in volgensmij haha
Miss Langhaar (@MissLanghaar)
27 januari 2013 at 17:18Hm nee, eigenlijk trap ik daar zelden of nooit in. Ik zoek altijd eerst informatie op op internet (blogs!) vooraleer ik een product aankoop. Tenzij het natuurlijk spotgoedkoop is en het proberen wel waard is.
bonjourSophie
27 januari 2013 at 17:19Ik geloof er eigenlijk niet meer zo in sinds ik beautyblogs lees. Die geven meestal een eerlijkere kijk op het product dan het merk doet.
Marjet
27 januari 2013 at 17:22Ik ben het eigenlijk wel een beetje met jou eens! Wanneer een mascara belooft om 10x meer lengte, dan weet je al dat ze overdrijven. Want 10x meer lengte = wimpers van 20cm? Maar toch, als er op de deo staat dat het je lang “droog houd” dan ga ik inderdaad eerder voor die dan een andere die niks belooft behalve een lekker geurtje.
Martina
27 januari 2013 at 17:25Ik geloof echt niet in beloftes… Als ik dan die foto’s van de wimpers zie bij mascara dan zie ik alleen maar nepwimpers….dan wordt het allemaal zo ongeloofwaardig…
Kelly caresse
27 januari 2013 at 18:00Ik geloof er soms in, naja soms trap ik erin haha maar vaak blijkt het tegen te vallen :)
Jana
27 januari 2013 at 18:10Ik geloof er niet in , ze overdrijven altijd :) x
Chantal
27 januari 2013 at 18:30Ik trap er nog wel eens in, maar het word wel minder
Ingeborg
27 januari 2013 at 18:42Hmm, ik verwacht meestal niet te veel van producten, dan kunnen ze alleen maar nog mee vallen haha!
debby
27 januari 2013 at 19:13Ik geloof er niet echt meer in en heb vaak het idee dat we worden oplicht. Zo vind ik de oooh zo bekende tekst: dermatologisch getest ook altijd raar, want is het ook dermatologisch goedgekeurd en op hoeveel personen is het dan getest.
bunniesandpeace
27 januari 2013 at 19:27Sommige dingen geloof ik wel, zoals 24 uur droge oksels. Ik heb namelijk wel producten gebruikt die dat ook echt deden! Vooral verzorgingsproducten kunnen nog wel geloofwaardig zijn. Bij make up geloof ik niks meer. Altijd zo overdreven! En wat is eigenlijk 10 x meer volume? Hoe meet je volume en 10 x meer dan niks of dan wat?! En dan heb ik het nog niet over de gephotoshopte reclamebeelden….
Jewelyz
27 januari 2013 at 19:40Haha ik moest idd ook meteen aan een brie denken op de foto ;-)
Maar ik geloof niet zo gauw de reclames die van alles beloven, meestal doe ik bij tvreclames altijd het geluid uit, verschikkelijk vind ik het!
Het is ook de maatschappij waarin wij leven, iedereen wil meer en meer, en dus gaan ze het ons ook op die manier verkopen.
danique
27 januari 2013 at 19:42ik geloof er niet echt in,wat zeg ik ? eigenlijk helemaal niet !
Lifesplash
27 januari 2013 at 20:48Ik geloof er niet in, maar tuurlijk maakt het je aankoop wel aantrekkelijker. Een leuke verpakking maakt een product wel veel leuker, en ja, je betaalt er vaak ook wel voor. Ik bedoel, like, Lush bijvoorbeeld (super leuk, en het ruikt délicious!) maar ik weet zeker dat er ook 38497394 merken zijn die goedkoper én ook nog eens beter kunnen zijn en natuurlijker. Ja, ik denk dat iedereen er wel een beetje intrapt, er zijn niet voor niets psychologen die allerlei trucjes studeren en jou daarmee laten foppen. Al werkt het maar voor 1%, hét werkt.
HetPoederdoosje
27 januari 2013 at 21:05Eigenlijk geloof ik bijna nooit in dergelijke beloftes, ik heb nogal een kritische ingesteldheid. Wel zou ik eerder geneigd zijn om een review te geloven.
Miladylike
27 januari 2013 at 21:07Ik probeer er zoveel mogelijk op te letten de laatste tijd.
Anne-Floor
27 januari 2013 at 21:24Ik trap er denk ik niet in, maar het maakt een product inderdaad wel aantrekkelijker in de winkels
Kelly
27 januari 2013 at 21:38Ik neem het vaak met een emmer zout.
Eline
27 januari 2013 at 22:56Ik geloof ze niet meer, en heb nu ook een hekel aan die tv-reclames van al die nieuwe mascara’s etc! Van veel producten zoek ik ni van tevoren gewoon wat reviews van bloggers op, maar soms laat ik me toch nog verleiden door mooie praatjes ;)
Cher
27 januari 2013 at 23:57Nja kijk, als op mascara staat “deze maakt je wimpers zwart en een beetje langer.” of op een crème “hier krijg je gewoon een lekkere zachte huid van en het ruikt lekker” is het natuurlijk niet zo aantrekkelijk om te kopen als wanneer er allemaal geweldige beloftes op staan.. Daarom doen merken dat denk ik. En ja daar ben je als consument toch gevoelig voor.
Esther
28 januari 2013 at 13:27Ik geloof niet in beloftes maar wat je zelf al zegt, het lijkt bij je te passen als er een belofte voor staat.
Chayenne
28 januari 2013 at 15:23Eerst zien, dan geloven. Maar je moet een product natuurlijk wel zelf uitproberen voordat je er achter kunt komen.
Charlotte
28 januari 2013 at 18:28Mja sommige claims daar weet je bij voorbaat al van dat ze niet waar zijn, bijvoorbeeld mascarareclame en nagellak die 10 dagen blijft zitten. Als pianist mag ik al blij zijn als het 1 dag blijft zitten! Maar soms zijn er ook claims die prima waargemaakt worden, zoals wat de Body Shop over de Hemp Oil handcrème zegt en wat Lush over de Dream Cream beweert.