Search
Close this search box.

#followme documentaire – ik doe een boekje open over Instagram

#followme documentaire – ik doe een boekje open over Instagram

Dat Instagram niet is wat het lijkt wist ik al, ik denk dat iedereen dat wel weet. Foto’s worden gemaakt om het foto’s maken en het interessant blijven. Volgers worden gekocht voor imago en likes. Dan hebben we nog de comments die worden gekocht/gevraagd voor de engagement. Ik wil echt niet iedereen over een kam scheren, zeker niet. Maar de documentaire #followme bevestigde mijn gevoel bij Instagram maar weer eens, het is vaak gewoon een neppe wereld. Vandaag doe ik een eerlijk boekje open over mijn Instagram avontuur met kopen van volgers en PODS.

Foto: Ilse Stronks Fotografie

#followme documentaire

Als je de #followme documentaire van de VPRO nog niet hebt gezien en geïnteresseerd bent in het Instagram wereldje zou ik zeker de documentaire van een klein uur bekijken. Het is een eerlijk en puur stuk geworden waar Instagram even flink aan de tand gevoeld wordt. Ze spreken met Instagrammers die graag groot willen worden, mensen die PODS beheren (hier kom ik later op terug), mensen die duizenden volgers verkopen (en hier miljonair aan zijn geworden) en mensen die nepaccounts opsporen. Het is heel interessant om te zien hoe het werkt en nog gekker om te zien dat je bevestigd krijgt dat deze wereld helemaal niet zo leuk is, waar ik zelf ook steeds meer achter kom.

De moed zakt mij in de schoenen

Ik vertelde jullie toch laatst dat de moed mijn in de schoenen zakt? Instagram is daar ook een onderdeel van. Ik wilde zo graag die 10K volgers omdat je dan inderdaad ineens veel meer waard bent, ook voor bedrijven. Ik wilde helemaal niet obsessief bezig zijn met Instagram en het sprokkelen van volgers, maar in deze markt word je bijna gedwongen. Het aanbod is zo groot, mensen hebben zoveel likes, zie dan maar eens op te vallen. En inderdaad, alle campagnes gingen aan mijn neus voorbij, ik was niet groot genoeg en merken kozen voor een groter account. Dat vind ik opzich niet erg, logisch. Maar dat ze dan wel voor een account met nep volgers kiezen, daar kan ik boos om worden. Waarom kijken die bedrijven niet verder dan alleen een aantal nummers.

Hoe herken je nep volgers?

Het gebeurt meer en geheimzinniger dan je denkt. Accounts met nepvolgers om interessanter te zijn. Maar hoe herken je die nep volgers? De eerste check is heel makkelijk. Ga naar het profiel van een Instagram pagina en klik op het aantal volgers. Daarna is het aan je eigen inzicht of dit klopt of niet. Is het een Nederlands account en staan er alleen maar Russische en Arabische teksten tussen, of accounts zonder naam, dan weet je wel hoe laat het is. Staan er gewoon Nederlandse namen tussen, zijn het vooral vrouwen (in mijn geval mijn doelgroep) dan zou het wel eens kunnen kloppen.

Ook kun je op verschillende sites je volgers checken over een geruime tijd. Je vult op zo een site de Instagram naam in en je ziet zo een timeline van alle volgers. Loopt het lijntje geleidelijk, dan kun je nagaan dat het organisch en dus echt is. Is het lijntje te vergelijken met een trap, dan kun je er bijna vanuit gaan dat er iets niet pluis is. Natuurlijk kun je uitschieters hebben als je bijvoorbeeld ergens vernoemd bent of een winactie hebt gedaan (zoals ik met mijn adventskalender week, ik had hierdoor er 800 volgers bij). Maar ook deze momenten worden gemanipuleerd leerde ik in de VPRO documentaire. Als mensen vernoemd worden of in de spotlights staan kopen mensen op dat moment gewoon volgers bij, het lijkt dan net alsof het door die uiting komt dat je er veel volgers bij krijgt. Toen ik dat hoorde gingen mijn oren even klapperen, gaan mensen echt zo ver? Het gaat zelfs zo ver dat mensen bij Buzzfeed betaald worden een persoon uit te lichten en daarna volgers voor diegene te kopen dat het lijkt dat het gewoon echt en organisch is… WHY? (nouja, dat antwoord weten we wel).

Ontkomen aan nepvolgers doe je trouwens niet, ook ik heb ze vast en zeker. Het zijn gewoon bots die accounts volgen en ontvolgen, ik zit hier vast en zeker ook tussen. Maar je kunt wel zien of het echt of nep is. Daarom wil ik jullie een kijkje geven in mijn statistieken, die je hieronder ziet.

#followme documentaire ik doe een boekje open over Instagram

Hier zie je een overzicht van mijn volgers en waar ze vandaan komen. Als je een Instagram bedrijfsprofiel hebt kun je dit checken. Ik kan er eerlijk voor uit komen, mijn volgers zijn vrijwel allemaal echt (ik doe straks een boekje open over mijn Instagram acties om succesvoller te worden). 74% van mijn volgers komt gewoon uit Nederland en 6% uit België wat logisch is want daar zitten ook Nederlands sprekende mensen. Een kleine rekensom vertelt mij dus dat 20% niet mijn doelgroep is. Nou kunnen daar natuurlijk buitenlandse accounts tussen zitten van mensen die bijvoorbeeld in het buitenland wonen maar mij wel volgen, maar zoals Tunesië en de Filipijnen, dat klopt vast niet helemaal. Gelukkig is dat minder dan 1% en tussen die volgers lastig te vinden wie dat nou zijn. Maar af en toe hou ik een schoonmaak ronde en verwijder veel van deze accounts, bedoel ze hebben niets te zoeken op mijn kanaal en mannetjes die geilen op je foto (dat gebeurt ook vaak, gatver) die verwijder en blokkeer ik meteen.

Boeken en cursussen om succesvol te zijn

Je wordt er mee om de oren gegooid, boeken en cursussen om succesvoller te worden op Instagram. Iedereen wil groter worden op Instagram (als je hier geld mee wil verdienen) en hoe je dat moet doen met zo een algoritme, is best lastig. In deze boeken staan handige tips en tricks hoe je het algoritme kan omzeilen en wat je moet doen om succesvoller te zijn. Zo heb ik ook het boek van Jennie Gielen ‘How To Win the gram’ gelezen en hier handige en praktische tips uit gehaald. Hier staat bijvoorbeeld in wanneer je moet posten, hoe vaak je moet posten, of hashtags handig zijn en dat je de interactie met je volgers moet aangaan. Want hoe meer likes en reacties, hoe populairder Instagram denkt dat je bent en hoe beter je scoort. Raar, maar zeker waar. Deze cursussen en boeken zijn handig, op een natuurlijke en strategische manier succes behalen, daar is niets mis mee.

Instagram volgers kopen

Je hoort en ziet het dus steeds vaker dat mensen Instagram volgers, likes en reacties kopen. Het kost echt geen drol en voor een paar euro heb je er duizenden volgers bij, appeltje eitje. Een jaar geleden heb ik ook Instagram volgers gekocht. Ik was te nieuwsgierig, ik wilde te graag die 10K volgers en het kostte me maar een paar euro. Elke vezel in mijn lichaam zei ‘nee niet doen, je verkloot al je werk als iemand hier ooit achter komt’. Maar mijn nieuwsgierigheid won toch maar ik besloot het kleinste aantal te kopen, ik was gewoon heel erg benieuwd hoe dat nou werkte en ging. Ik kocht 100 volgers voor 2 euro, gewoon via een professioneel uitziende site. Ik betaalde makkelijk via iDeal (allemaal perfect geregeld) en binnen een paar minuten had ik er 100+ (ik denk dat het er 150 waren) volgers bij. Ik kreeg een mailtje met dank voor aankoop en dat het er wat meer waren geworden omdat veel accounts ook meteen weer ontvolgen.

Goed, daar zat ik dan met 150 extra volgers, met namen die absoluut niet overeen kwamen met mijn doelgroep. Het waren vooral (als ik naar de foto en tekst keek) oudere mannen uit Rusland en Arabische landen. Dit is niet wat ik wilde en al helemaal niet mee betrapt zou willen worden en had meteen spijt. Gelukkig verdwenen de eerste volgers vrijwel meteen na de aankoop. En na een paar dagen was er eigenlijk amper meer iets van mijn aankoop over, daarna heb ik de rest handmatig verwijderd. Zo wilde ik niet op Instagram en was als de dood dat iemand vraagtekens zou zetten bij mij en het mijn geloofwaardigheid zou aantasten. Daar heb ik niet al die jaren had voor gewerkt. Nu doe ik het dus ‘maar’ met 10K volgers en hoop dat bedrijven zien dat mijn bereik echt is en in mijn geloven.

Instagram PODS

Dan hebben we nog het Instagram POD verhaal waarbij ik zelf ook aan heb meegedaan voordat ik die 10K volgers had, geef het gewoon toe. Een Instagram POD is een groepje mensen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram die hun foto delen en vragen om een like en reactie. Dit zijn allemaal echte mensen met echte accounts die het algoritme willen omzeilen. Door meer reacties en likes denkt Instagram dat het een succesvolle foto is en zal meer weergegeven worden. Dus het heeft wel degelijk zin om ergens op te reageren en te liken, zo bereik je heel wat meer mensen. Neem bijvoorbeeld deze foto die ik deelde in de zomer over een eerlijk lichaam, het is een foto waarin ik al mijn vetrillen laat zien en mega veel reacties op kreeg (organisch, dus niet via een POD). Instagram dacht dat de foto populair zou zijn en dat zie je meteen terug aan mijn statistieken, 55% van de mensen heeft de foto gezien, maar volgde mij niet. Normaal is dat maar 5 tot 10%.

#followme documentaire – ik doe een boekje open over Instagram

Zo zie je maar dat populariteit werkt op Instagram. Het is bijna een sport een pakkende en goede foto te plaatsen waar veel interactie op komt. Ook zie je dat het dus succesvol is de juiste hashtags te gebruiken want ook meer dan 1000 mensen hebben deze foto door middel van een hashtag gevonden.

Ik ben er wel achter gekomen dat PODS ook niet de oplossing voor mij was. Je bent de hele dag aan het reageren bij anderen en dat stond me niet meer aan. Het kost veel tijd en van mij hoeft het niet op deze manier. Ik ben heel erg blij dat ik die 10K heb gehaald, valt een beetje een last van mijn schouders af, ook op zakelijk gebied. Maar voor de rest zie ik wel waar het schip strandt. De reden waarom ik dit artikel schrijf, is misschien pure frustratie, dat de accounts met echte mensen en echte volgers (die er gelukkig ook genoeg zijn) ten onder gaan aan het neppe succes van anderen. Zelf merk ik het ook, helaas. Ik vind Instagram leuk, maar het spontane is er af. Je moet foto’s blijven uploaden om te scoren en dan nog het liefst met een perfecte foto ook.

Het gaat om bereik, wat je alleen achter de schermen ziet

Maar waar gaat het bij Instagram nou eigenlijk écht om? Om bereik en dat kan je helaas niet aan de buitenkant zien. Jullie kunnen niet zien hoe vaak mijn post bekeken is. Zoals jullie hierboven kunnen zien heb ik een oudere doelgroep, mijn doelgroep geeft niet op elke foto een like of comment, die scrollen en kijken gewoon. Deze mensen zijn net zo waardevol maar zien anderen aan de buitenkant niet. Ik heb dus relatief weinig likes met mijn volgers, maar ik heb voor mijn volgers best veel weergaven op een post en dat is netjes. Soms baal ik wel eens dat die gegevens niet openbaar staan, want ik bedoel, daar gaat het toch om? Daar kopen adverteerders hun content toch op in? Mensen met neppe volgers zullen zo meteen door de mand vallen, want die neppe volgers gaan heus niet jouw foto bekijken. Deze foto is gemaakt toen ik nog 8K volgers had en als ik omreken heeft 7K van mijn volgers deze foto gezien. Ik kan je dus wel vertellen dat een groot deel van mijn volgers mijn foto zien, maar dus gewoon niet reageren of liken. En dat is niet erg maar geeft soms wel een vertekend beeld weer van accounts waar dat wel gebeurt maar net zoveel of misschien wel minder bereik hebben.

Ook ik wil scoren op Instagram

Kan zelf helaas niet ontkennen dat ik met bovenstaande hypes mee doe. Ik merk gewoon dat foto’s van mijzelf veel beter scoren dan als ik niet op een foto sta. Ja, ik heb mooie foto’s met een fotograaf laten maken (die eigenlijk meer voor mijn blog bedoeld waren zoals de afbeelding aan het begin van het artikel) die je dan toch graag wilt delen. Net even dat filtertje zo dat het beter in je feed past. En ja, mijn eten wordt wel eens koud omdat ik dan weer een foto moet. Desondanks dit alles heeft Instagram ook zijn leuke kanten. Ik volg graag een aantal mensen die ik leuk vind om te volgen, mega grote account met persoonlijkheden waar ik mij totaal niet mee kan identificeren volg ik allang niet meer. En het leukste van alles is nog de dagelijkse interactie met jullie. Ik beantwoord (meestal/bijna) mijn privé berichtjes en vind het heerlijk om lekker te chatten en te kletsen, dat is waar ik het voor doe.

Oja, volgen jullie mij al op Instagram ;)?

Hi ik ben Aranka!

Mijn grootste passie is schrijven, reizen en fotograferen. Op deze blog komt die allemaal samen en schrijf ik graag over mijn reizen, recepten, reviews over verschillende producten en allerlei andere dingen. Sinds 2010 ben ik hier actief waardoor je een hele verzameling aan artikelen vindt! Ik zou zeggen, kijk lekker rond en laat je inspireren.

14 reacties

  1. Ik volg je al! ? als ik dit soort dingen lees ben ik stiekem een beetje blij dat ik ‘maar’ een piepklein hobbyblogje heb. Natuurlijk vind ik nieuwe likes en volgers ook leuk, maar er hangt voor mij niets van af en blijkbaar scheelt dat toch een hoop stress.

  2. volgers kopen vind ik gewoon nep sorry meis ;) en snap dat je het een keer wilde proberen haha. ik wil dat mensen mij volgen om wie ik ben en dat geld ook voor bedrijven. sommige accounts zijn zo….brrr plastic hahah oftewel super nep en dat trekt mij gewoon niet klaar. dan maar minder volgers maar wel realiteit ;)
    en ja volg je al hahaha fijn weekend meis x

  3. Wat een heerlijk eerlijk artikel!! Ik ben 40+ en heb geen instagram. Maar vind jouw blog een van de leukste om te lezen! Langzaamaan is óók vooruit!!

  4. Wat een eerlijk artikel. Waarom ik je ben gaan volgen? Omdat je zo lekker jezelf bent en ik me in veel dingen herken. (struggelen met gewicht, blij zijn met je zelf) lekker nuchter. Ga vooral zo door en blijf vooral dicht bij jezelf ?

  5. Interessant en eerlijk artikel. Ik (rond de 400 volgers op instagram) krijg regelmatig ‘voorstellen’ om met een account ‘samen te gaan werken”. Voor de gein een keer gevraagd wat ze in gedachten hadden: het was inderdaad volgers kopen. Ik heb daar niet meer opgereageerd. Mensen moeten me volgen als ze mijn posts leuk vinden. Maar nu heb ik ook helemaal niet de ambitie om groot te worden. Ik ben vooral met instagram gestart om mijn dagtochtjes en post avonturen te delen met vrienden.

  6. Topartikel Aranka. Met dit soort onderwerpen onderscheid je jezelf van anderen. Ik heb de documentaire ook gezien. Bizar hoe ver het gaat en wat voor industrie erachter zit.
    Ik volg je omdat je echt overkomt. Het perfect plaatje vind ik niet interessant. En je bent nu een van de weinigen (samen met Cynthia en Naoki) die een kwaliteitsblog heeft waarbij er regelmatig wordt gepost.

  7. Respect voor je eerlijkheid! Ik snap helemaal dat je toch erin mee wordt gesleept, het is ten slotte je werk. Vind dat helemaal niets om je voor te schamen, juist super dat je er zo open over bent.

  8. Wat ben je toch lekker eerlijk, zo’n verademing in dit (soms neppe) wereldje!
    Ik volg niet zoveel mensen op IG, heb er ook niet zoveel mee. En de mensen die op IG zitten puur om geld ermee
    te verdienen volg ik uit principe al niet. Ik volg mensen omdat ik ze leuk vind of omdat ze mooie (niet geposeerde)
    plaatjes posten.
    Ik val in je oudere doelgroep, ben 49, en idd, ik scrol veel, en like weinig. Als het je helpt zal ik je foto’s wat vaker gaan liken.
    Ik weet wel dat ik heel blij ben dat ik voor mijn boterham niet afhankelijk ben van het online wereldje.
    Ga gewoon lekker zo door Aranka, eerlijkheid en doorzettingsvermogen worden uiteindelijk beloond, en al die nepmensen vallen wel een keer door de mand.

  9. Fijn, jouw eerlijkheid! Toen ik net een Instagram kanaal had voor m’n blog heb ik ook wel eens gezocht hoe ik meer volgers kon krijgen, maar inmiddels laat ik het los. Heb helemaal geen zin om mee te gaan in het gedoe!

  10. Ik voel me spontaan oud nu ik in de “oudere doelgroep” val met mijn 32 haha. Nee hoor grapje. Ik volg je al een tijdje en vind je gewoon lekker nuchter, gewoon echt met real life struggles. En ja natuurlijk ga jij ook wel eens met een fotograaf op pad, maar daar is niets raars aan. Dat doet het gemiddelde gezin toch ook wel eens? En die foto’s gaan ook op alle social media kanalen. Super tof artikel dit!

  11. Ik vind het fijn dat je hier zo eerlijk over bent. Ik heb dat hele ‘willen groeien op Instagram’ opgegeven, juist omdát ik dat hele wereldje zo fake en geforceerd vind. Ik volg nu ook vooral mensen die ik persoonlijk ken, een aantal van m’n favoriete merken en bands/bandleden.
    Volgers zou ik nóóit kopen, net zoals ik van m’n leven nooit bij een pod zou gaan. En uhm, ik volgde je al. ;-)

Laat een antwoord achter aan Joyce Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *