Een goede workout voor thuis, zo doe je dat

shutterstock 1660419817

Om fit te worden hoef je tegenwoordig niet meer naar de sportschool toe. Je kunt ook heel goed je oefeningen thuis doen om lekker te kunnen bewegen. Zo zijn er genoeg goede workouts voor thuis of fitness oefeningen voor thuis. Thuis trainen is tegenwoordig niet meer weg te denken en ik geef je een aantal handige tips wat betreft sport oefeningen die je thuis kunt doen.

Bron afbeelding: Shutterstock

Wanneer je thuis lekker aan het sporten gaat is het belangrijk dat je lekker bezig blijft. Spreek met jezelf een tijd af hoe lang je de oefeningen gaat doen. Want als ik voor mijzelf mag spreken heb ik er na een minuutje of 10 niet zoveel zin meer in en is de drempel thuis lager om er mee te stoppen. Spreek dus met jezelf af dat je een minuutje of 30-45 lekker bezig gaat zijn met de sport oefeningen thuis.

Maak voor jezelf een programma. Kies een aantal oefeningen (een stuk of 4/5) die je gaat doen en herhaal deze 3 keer. Doe de fitness oefeningen ongeveer een minuut lang en wissel daarna. Tijdens de warming up kun je even gaan touwtje springen of hardlopen op de plek. Oefeningen die je thuis gemakkelijk kunt doen zijn:

1. Push-ups

Ik denk dat ik deze niet hoef uit te leggen. Lig op de grond met je armen gestrekt en je tenen op de grond. Laat je langzaam naar beneden zakken en druk jezelf weer omhoog. Oefening te zwaar? Steun dan dan op je knieën in plaats van je tenen.

2. Lunges

Stap naar voren en maak een dalende beweging. Zorg dat je knie net niet de grond raakt en maak zo een lopende beweging of wissel de benen af op de plaats.

3. Heel touchers

Ga liggen op de grond en trek je hielen naar je billen waardoor je benen gebogen zijn. Beweeg met je handen naar je hielen, van links naar rechts. Dit is een gemakkelijke beginnersoefening.

4. Squats

Maak een zittende beweging en kom weer omhoog. Vind je het lastig om deze oefening te doen? Oefen dan met een stoel onder je en ga er net niet op zetten. Wanneer je er bijna bent kom je weer langzaam omhoog.

5. Planken

Lig op je buik en steun alleen op je tenen en ellebogen. Blijf zo lang mogelijk liggen en je zult merken dat je alle spieren in je lichaam gebruikt.

6. Muur zitten

Ga tegen de muur aan zitten en zorg dat je benen in 90 graden onder je zitten. Probeer deze houding zo lang mogelijk vol te houden. Het klinkt makkelijk, maar dat is het zeker niet.

7. Burpees

Burpees zijn intensieve bewegingen. Lig eerst op de grond, kom naar boven en spring in de lucht. Ga vervolgens weer liggen en herhaal deze oefening.

8. High Knees

Ren op de plaats en probeer je knieën zo hoog mogelijk op te trekken.

9. Leg raises

Lig op je rug en stek je beide benen. Breng ze gezamenlijk 90 graden omhoog en laat ze weer zakken. Handig is om je handen onder je billen te plaatsen.

10. Mountain climbers

Lig in plankhouding en hou je armen gestrekt. Maak een soort rennende beweging met je benen en breng je knieën om en om naar je armen toe.

11. Crunches

Lig op je rug en breng je hakken naar je billen waardoor je benen buigen. Breng je handen naar je hoofd en beweeg je bovenlichaam naar je knieën toe.

Wanneer je klaar bent met je thuis workout kun je het even rustig aan doen met een cooling down. Doe dat rek en strek oefeningen of loop even een blokje rond in de buurt. Wanneer het je zelf niet lukt of meer begeleiding nodig hebt kun je natuurlijk ook trainen met een trainer bij fitness Ridderkerk. Doen jullie wel eens een workout thuis?

Dit vind je misschien ook leuk

0 reacties

Laat een reactie achter