Search
Close this search box.

Afvalupdate: iets met goede voornemens

Afvalupdate: iets met goede voornemens

Het afvallen had ik al een tijdje links laten liggen en tijdens de decembermaand was het helemaal ergens begraven en ging ik gewoon lekker mijn gang. Pepernoten, chocolade, kerstkransjes, koekjes en noem het allemaal maar op, het ging er letterlijk in als zoete koek. Dat en bingen op de bank met Netflix en een ontstoken oog en zak chips ging ook niet al te best. Toen ik Mila op de weegschaal wilde wegen door mijzelf eerst te wegen en daarna met kat schrok ik wel eventjes…

Mila moet haar medicatie hebben op gewicht en ik wist niet meer hoeveel kilo ze precies was. En hoe reken je dat uit? Juist, heel simpel door zelf eerst op de weegschaal te gaan staan en daarna met kat, het verschil is het gewicht van de kat. Maar ik ging eerst met kat op de weegschaal staan en kwam al boven de 100 kilo uit, dat kan niet! Mijn kat is zeker geen 10 kilo dus er zaten behoorlijk wat kilo’s aan. De volgende ochtend stond er dan ook een pijnlijke 96 kilo op de teller, dat kon écht niet!

Ik wilde in 2018 weer meer op mijn voeding letten en meer gaan bewegen – mijn FitBit gaf ook aan dat mijn conditie super slecht is – dus daar moest echt verandering in komen. Maar toen het voorgevalletje met de weegschaal zich ook nog aandiende was het helemaal klaar, ik moet er nu gewoon echt voor gaan. Samen met een vriendin ben ik weer fanatiek gaan sporten en met een andere vriendin heb ik weer afgesproken te gaan Fit Jumpen bij het trampoline paradijs hier in Zwolle. Ook ben ik naar de winkel gegaan en gezonde dingen in huis gehaald en vooral geen lekkere slechte dingen gehaald.

BEGIN 2018

  • Gewicht: 96,0 kg
  • Heupomvang: 109 cm
  • Beenomvang: 62 cm
  • Armomvang: 34 cm
  • Vetpercentage: 31,7 %

WEEK 1

  • Gewicht: 94,4 kg
  • Heupomvang: 108 cm
  • Beenomvang: 62 cm
  • Armomvang: 34 cm
  • Vetpercentage: 30,4 %

Het begin is altijd makkelijk zeggen ze, dan ben je gemotiveerd en gaan de kilo’s er gemakkelijk af. En ik moet zeggen dat 1,6 kilo in vier dagen ook best wat is! Ik heb alleen meer bewogen en wel op mijn eten gelet en niet gesnackt. Hopelijk kan ik dat voor een lange tijd volhouden. De valkuilen liggen alweer op de loer want van het weekend is Danny jaren en vieren we het twee dagen. Maar hopelijk kan ik me sterk houden en voor de plakjes komkommer gaan en misschien een paar hapjes als ik de verleiding echt niet kan weerstaan.

Hoe gaat het met jullie, zijn jullie ook begonnen met afvallen of meer bewegen dit jaar en hoe gaat dat?

Volg mij: Twitter – Instagram – Facebook – Youtube – Bloglovin’

Hi ik ben Aranka!

Mijn grootste passie is schrijven, reizen en fotograferen. Op deze blog komt die allemaal samen en schrijf ik graag over mijn reizen, recepten, reviews over verschillende producten en allerlei andere dingen. Sinds 2010 ben ik hier actief waardoor je een hele verzameling aan artikelen vindt! Ik zou zeggen, kijk lekker rond en laat je inspireren.

30 reacties

  1. Succes, je kunt het! Momenteel ben ik zwanger, maar na mijn bevalling ga ik er ook weer tegenaan. Alleen al fit worden kijk ik zó naar uit! Nu ben ik alles behalve fit.

  2. En weeral zeg je ‘lekker’ in combinatie met ‘slecht, alsof er geen lekkere, gezonde dingen zijn. Veel succes met het vinden van je draai. :-) Ik moet ook een aantal kilo’s kwijt. Gezonder eten doe ik al overwegend, ik neem gewoon veel te grote porties, haha!

  3. Hier ook maar weer aan de gezondere voeding! Had het een poosje laten verslonzen en gelukkg nauwelijks aangekomen maar er mag wel weer wat extra van af, jij veel succes ook! Ken het gevoel maar al te goed helaas, dat slecht eten lekkerder is dan gezond eten.

  4. Ik zou zeggen, staar je vooral niet te veel blind op de weegschaal. Goed dat je ook jezelf meet, want cm zeggen veel meer dan kilo’s (ik ben als ik ongesteld moet worden alleen al soms 2 kilo zwaarder).
    En wat voor mij heel goed gewerkt heeft, is bewegen niet te moeilijk maken. Gewoon in de pauze even een rondje buiten lopen, de welbekende neem de trap ipv lift, en plan 2 keer in de week een half uurtje wandelen in.
    En gun jezelf 1 keer in de week een dag eten wat je wilt! Van die ene dag kom je namelijk echt niet blijvend aan, en het maakt het de rest van de week een stuk makkelijker. Plus je voorkomt dat je lichaam in de spaarstand gaat.

  5. meid ik zeg het nu ook even in het nieuwe jaar en stop met afval pogingen en lijnen en bla bla bla ;), het gaat niet werken geloof mij, ja op korte termijn maar als je gewoon je levenstijl aanpast kom je veel verder en blijft het er ook vanaf ;) xxx

  6. Jup! Wij zijn ook begonnen met gezond eten, wel met een balans. Ik ga niet álles af slaan. Ik heb mijn mindset omgezet en dat is denk ik de grootste stap die je kan zetten.

  7. Hmz, ik heb je vorige keer ook gevolgd, toen je WW deed. Eerlijk gezegd vond ik je motivatie toen niet zo goed, elke keer had je een excuus. Nu ook weer, verjaardag van Danny.
    Je bent nu al een excuus aan het zoeken. Je kunt op dat soort dagen best wel wat lekkers nemen, maar dan moet je niet ook nog eens op de andere dagen meer eten dan goed voor je is.
    Lekker eten kan, maar met mate. Ik doe ook, helemaal zonder kan ik niet hoor.’

    Ben zelf 26 kilo afgevallen met WW, streefgewicht niet gehaald, wilde eigenlijk nog 5 kg eraf. Maar ben gestopt omdat ik nu al tevreden ben, en mezelf ook dat lekkere tussendoortje af en toe gun. Ben net als jij een lekkerbek, en hoef niet persé superslank te worden.

    Maar ik heb vorig jaar wel mijn hele lifestyle overhoop gegooid. Een blijvend gezond eetpatroon, en blijvend 2 maal per week sporten en veel wandelen.
    En niet “nu even streng op dieet en fanatiek sporten”
    Dat is op de lange termijn gewoon veel beter. Blijf ook goed op gewicht op deze manier.
    Ok, na de kerst zit er bij mij ook wel weer wat aan, maar dat is er straks zo weer af.
    Denk echt even goed na over hoe je dit wilt gaan doen, en probeer een modus te vinden die ook op de lange termijn gaat werken.

  8. Hier ook weer begonnen. Deze week extra lesje Zumba gehad en wat extra moeite gedaan om m’n stappen (10.000) te halen. Gezond eten vind ik nog echt wel een dingetje. Wat dat betreft is het goed als ik maandag gewoon weer aan het werk ga. Dan ben ik zo druk dat ik tenminste niet de hele dag bezig ben met eten in m’n hoofd.

  9. Ik ben bang dat dit hem ook niet gaat worden, net als vorige keer. Het meer bewegen kan beter bestaan uit dagelijkse bezigheden. Zoals wandelen, fietsen enz. Je leven lang niet snacken en wekelijks naar de sportschool is bijna niet vol te houden.

  10. Misschien een tip; voor mij werkt koolhydraatarm eten echt super! Voel me veel energieker en afvallen lukt ook prima… Google maar eens :) ook veel leuke Facebookgroepen te vinden met tips en receptjes. Succes!

  11. Zolang je niet een klik maakt en beseft dat je niet op dieet moet maar dat je gezond moet eten zal het nooit lukken.
    Je gaat steeds van het ene in het andere. Of totaal los en alles eten waar je zin in hebt of ineens naar een dieet waar je op een verjaardag komkommer gaat zitten eten.
    Je moet inderdaad oppassen want met jouw eetpatroon loop je het risico om steeds zwaarder te worden.
    Zie jammer genoeg dagelijks in de fitness jonge vrouwen die kampen met overgewicht van 20-30 kilo en zelfs meer. Zonde om te zien dat ze na 5 minuten wandelen op de loopband of op de crosstrainer al moeten stoppen omdat hun conditie zo slecht is.
    Er is maar 1 iemand die dit kan veranderen en dat ben jij.
    Wat is het belangrijkste? Elke dag die ongezonde dingen waar je telkens een paar minuten genot van hebt of een gezond lichaam waar je je goed in voelt en heel de dag van kan genieten?

  12. Succes! Bij mij moet er maar 5 kilo af….tip: zelfgemaakte popcorn met kruiden bij Netflix. Ben benieuwd naar de volgende update.

  13. Ik hoop oprecht dat het deze keer wel gaat lukken. Maar je er wel op let niet te veel gaat compenseren op verschillende dagen (op een verjaardag redelijk veel eten om de dag erna met één tosti te lunchen). Want ook dat is niet gezond.

  14. Ik denk dat per drie maanden wegen veel beter is dan wekelijks. Gezonder leven is iets voor de langetermijn en 7 dagen zeggen vrij weinig. Metabolisme etc verandandert niet zo snel.

  15. Ik had mezelf voorgenomen om af te vallen vanaf januari. Maar ik heb moeite met dieeeten. Al is het alleen omdat alles wat snel en makkelijk is veel meer calorieën bevat. Plus die trek in iets lekkers voelt voor mij hetzelfde als destijds stoppen met roken. Je hebt er zo’n zin in maar het mag niet. Ik vind komkommer en fruit ook lekker, maar daar heb ik geen zin in als ik “trek” krijg. Ik vind het echt heel lastig ? voel me een beetje een food junk ?

  16. Aranka,ik heb in het verleden jouw afvalupdates gelezen en zag elke keer weer hetzelfde: Het is je heel erg moeilijk. Soms kunnen mensen dingen niet alleen, en ik denk dat dit proces iets is waar je wel hulp bij zou kunnen gebruiken. En het is helemaal niet erg om daar aan toe te geven! Heb je wel eens gekeken naar personal training in een sportschool of zoiets als personal body plan? Het gaat allemaal om het begin; het veranderen van je levensstijl. Als je bijvoorbeeld constant denkt: ‘Ik moet nu even snel afvallen want ik moet een kleinere maat en anders ben ik niet mooi genoeg’ dan blijft het een constante emotionele strijd.

    Ik vond sporten vreselijk. Heb 2 jaar niet gesport, alleen al de gedachte van weer met een sport beginnen gaf me paniek (ik heb faalangst). Afgelopen november dacht ik: fuck it, ik ga een rondleiding aanvragen bij de sportschool. Ik kreeg hier meteen goede begeleiding en heb veel opgezocht op internet enzo en nu ga ik elke keer met veel zin naar de sportschool om aan mezelf te werken, iets wat ik nooit had verwacht! Jij kan het ook.

  17. Beste Aranka, ik heb hier vaak je afval-updates gezien, maar ook je foto’s en verhalen in je wekelijkse dagboek. Veel fastfood, vette snacks en andere tussendoortjes die verre van gezond zijn komen daar rijkelijk in voorbij. Inclusief uitvluchten van het waarom.

    Ik word tijdens het lezen van die uitvluchten altijd wel een beetje kriegelig valt me op. Zelfs in deze eerste update heb je al een uitvlucht klaarstaan, een verjaardag. Uitvluchten zijn er niet, uitvluchten maak je zelf. Het voordeel hiervan is dat je er dus ook prima mee kunt stoppen. Gewoon geen uitvlucht bedenken en ‘nee’ leren zeggen, doorpakken dus! Je bent nog jong, de rest van je leven heb je je lichaam nog hard nodig, zorg dus goed voor jezelf. Later zal je jezelf dankbaar zijn.

  18. Moet zeggen dat ik het eens ben met veel reacties hierboven. Ik gun het je oprecht, maar ik volg je al een tijd inclusief je afvalpogingen. Feit is: je bent nu alweer bezig met de volgende verjaardag en hebt het over die “paar hapjes” als je de verleiding niet kan weerstaan. Dat is toch niet goed? Waarom niet beginnen met sporten, waarom mixen met een dieet. Ontzeggen werkt nooit.

  19. In plaats van alleen cardio trainen, waar veel vrouwen zich op focussen is zware krachttraining echt een hele goede. Samen met regelmatig lopen, rennen, fietsen en heel erg goed is zwemmen werkt spieropbouw ( en nee je word niet ineens super gespierd en mannelijk) een supercombinatie! Succes. Ga voor een fitte 2018

  20. Succes Aranka! Ga ervoor! Ik denk dat het je heel erg kan helpen om je niet schuldig te voelen als je iets “slechts” eet, maar dat te accepteren en de volgende dag er weer met goede moed tegenaan!
    Misschien helpt het ook om goede begeleiding te vinden!

    You Can Do This!

  21. Wanneer je aan het afvallen bent en je doel is alleen maar een x aantal kilo afvallen, zal het er makkelijk weer aankomen of zal het een levenslange strijd blijven. Dat is het juiste doel niet.
    Waar het om gaat is het veranderen van je eetpatroon en meer beweging. Hierdoor zal je mindset ook veranderen. En ja, dan komt dat afvallen wel en zul je langzaam gezond afvallen
    Maar juist dan is de kans dat je dit kunt volhouden en dat je gezonde keuzes maakt. Veel waardevoller!

  22. Aranka, herkenbaar…zooooo herkenbaar! Je moet maar zo denken, je kunt elke dag opnieuw beginnen, kijk niet terug maar vooruit en vier je successen. Soms gaat t goed en soms niet. Niet iedereen is hetzelfde, niet qua uiterlijk en ook niet qua mindset ten opzichte van afvallen. Dus..trek je niets aan van de negativiteit van sommige hierboven en goooooo!!

    1. Hee Marieke,

      Lieve reactie van je en ik ben het deels met je eens, vier je successen en denk positief.
      Aan de andere kant kan ik me ook vinden in het ‘negatieve’ commentaar hierboven. Ik volg Aranka ook al een tijd in haar afvalplan en het valt mij ook op dat er steeds uitvluchten zijn (verjaardag, uitgaan, middagje met vriendinnen).

      Aan Aranka:

      Ik vraag me af of je niet teveel hooi op je vork neemt. Je bent gestopt bij de AH, hebt pfeiffer gehad, begonnen als zelfstandige…en ik las laatst in een update dat dat ook nog niet zo makkelijk is. Zou het helpen als je eerst je draai vindt in je werk als zelfstandige en daarna doorgaat met je afvalplan? Dan heb je misschien meer wilskracht/energie om ervoor te gaan.

      Wat je ook besluit, heel veel succes!

  23. Weet je dat er écht wel lekkere gezonde dingen zijn? Die je je hele leven lang lekker kunt vinden en waar je enorm van kan genieten? Weet je dat als je verder bewust en gezond eet, dat je dan helemaal niet bezorgd hoeft te zijn over of je op een verjaardag wel of niet iets ‘lekker slechts’ eet? En dat je echt niet hoeft te boeten voor die keuze? Dat een gezonde levenstijl met groenten en zo geen straf is? Het hoeft in ieder geval niet zo te zijn.
    Hoe meer spieren je hebt, hoe makkelijker je je omvang engewicht onder controle kan houden. Gooi het dus niet helemaal alleen op cardio en zoek een fijne personal trainer uit. Daar heb je vast meer aan :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *